• Playlist by Lucia Udvardyová
    Far from folkloristic clichés and beyond the radar of the taste-shaping music press, there are alternative music scenes thriving in Central and Eastern Europe. Watch its most urgent video clips.
  • Philipp Rhensius
    Weil in der Wüste nichts ist, kann dort alles sein. Im Coachella Valley entstand in den 1990er-Jahren Desertrock. Mit dem eigenen Sound, den Jams im Nirgendwo und Bands wie Kyuss wurde der Stil international bekannt, verharrte aber stets im Underground.
  • Photo Series by Wills Glasspiegel
    Dance is the music of the body. In anticipation of the authors screening series at the 8th Norient Musikfilm Festival, we show some collages and images of the Chicago-based clubmusic and dance culture scene footwork.
  • Kerstin Klenke
    Im Film «Bonfires and Stars» trifft ein Moskauer Electronica-Musiker auf tscherkessische Volksmusiker. Statt des erwarteteten «Culture Clash» entsteht eine Kollaboration auf Augenhöhe, die jedoch nicht konfliktlos ist.
  • Jonas Engelmann
    Punk war nie so offen, wie er gerne predigte. Trotz Kritik an Sexismus und Rassismus, war der Stil vor allem ein Soundtrack männlicher, weisser Vorort-Jugendlicher. In L.A. war das immer schon anders, zeigt der Film «Los Punks: We Are All We Have».
  • Interview by Martyn Pepperell
    On his new album «Ecologies II: Ecosystems of Excess», J.G. Biberkopf explores the way global politics shape ecosystems. Norient talked to him about looking for a political stance in a troubled world and the exploitation mechanisms of art institutions.
  • Essay by Daniel Brown
    A wide legal arsenal has been used to drag musicians – and in particular urban rappers – into court and throw them unceremoniously into gaol.
  • Short Essay by B Camminga
    In Post Apartheid South Africa a new generation of young artists are drawing on the country’s idiosyncratic past and its unsettled present. They express queer visions for the future.
  • Daniel Haaksman
    Baile Funk ist eine brasilianische Hip Hop-Variante mit hypersexualisierten Lyrics und energetischen Tänzen. Er stammt aus den ärmsten Vierteln einer der schönsten, aber auch gefährlichsten Städte der Welt: Rio De Janeiro.
  • Eric Mandel
    Aus der Geschichte gelernt: Der Film «A Story of Sahel Sounds» erzählt von einem Labelmacher aus den USA, der Musiker aus Afrika veröffentlicht und Touren organisiert – mit DIY- und Fairtrade-Ethos statt kultureller Ausbeutung.
  • Interview by Andy Markowitz
    In some Jamaican jails, prisoners can join a music-focused rehabilitation program. The award winning documentary «Songs of Redemption» is a fascinating portrait about the power of music. An interview with the co-director Amanda Sans.